Mediebyråernas förmedling av radioreklam minskade med 2,2 procent i augusti, jämfört med augusti förra året. Den totala reklamförmedlingen för alla medier gick samtidigt ned med 8 procent.

Minskningen kan dock förklaras med periodiseringseffekter, skriver Sveriges Mediebyråer i ett pressmeddelande.

”Augusti 2017 hade fyra måndagar jämfört med augusti 2016, som hade fem måndagar. De minskade medieinvesteringarna om 8,0 procent är alltså en periodiseringseffekt. I själva verket var augusti en stark månad jämfört med samma period föregående år. Detta visar att annonskonjunkturen fortsatt är stark och att medieinvesteringarna fortsätter öka” säger Staffan Slörner, som är VD för Sveriges Mediebyråer.

Totalsiffran för årets första åtta månader visar på en stark tillväxt för radioreklamen. Ackumulerat har försäljningen via mediebyråerna ökat så mycket som 21,8 procent. Det gör att radion har haft den bästa utvecklingen av alla medier. Närmast kommer bio, som har ökat 19,3 procent, och övrigt, som har ökat 17,7 procent. Tydligt uppåt har det även gått för internet (+10,4) och utomhus (+9,6).