Mediebyråerena förmedlade radioreklam för 39,8 miljoner kronor under februari. Det är 19,2 procent mindre än under februari 2019.

Alla medier faller i Mediebyråbarometern utom dagspress landsort, som ökade med 1 procent i februari. Totalt minskade medieinvesteringarna via mediebyråerna med 16,3 procent i februari. Det är den största nedgången sedan finanskrisen 2009 och de lägsta siffrorna för TV sedan 2010, enligt Sveriges Mediebyråer.

”Medieköpen från Sveriges Mediebyråer fortsätter att sjunka kraftigt i februari jämfört med 2019. Samtidigt får vi hålla i minnet att under februari 2019 var många spelbolag väldigt aktiva i samband med den nya reglerade marknaden. Men givet samma faktureringsdagar är detta den största nedgången sedan finanskrisen 2009” säger Daniel Eriksson, som är styrelseordförande för Sveriges Mediebyråer.

I januari ökade mediebyråernas förmedling av radioreklam med 10,7 procent. Lägger man ihop det med februarinedgången på 19,2 procent blir det totalt en minskning med 5,3 procent för årets två första månader. Det gör att radion klarar nedgången bättre än marknaden i stort, som har gått ned med 14,3 procent.