Bauer Medias programdirektör Håkan Morland lämnar bolaget för att starta eget. Han är kvar på Bauer fram till sista augusti.

”Jag kommer starta ett eget bolag som ska hjälpa ljudbolag att översätta sina mål till strategi, taktiska initiativ till daglig drift och skapa content, kampanjer och koncept på både radio och podcasts som jag vet tränger igenom och engagerar och aktiverar konsumenterna. För att kunna ta en position på en alltmer fragmentiserad ljudmarknad kommer avgörande framgångsfaktorer att vara en mer professionaliserad produkt och marknadsarbete” säger Håkan Morland.

”Jag har mycket att erbjuda kompetenmässigt till ljudbolagen, vilket känns väldigt inspirerande. Jag brinner för produkt- och marknadsarbetet och att vässa kundupplevelser” fortsätter Håkan Morland.

Håkan Morland har varit programdirektör på Bauer Media i Sverige i nästan tio år.

”Det har varit en helt fantastisk resa – från att vara en klar tvåa till att idag vara en tydlig marknadsledare för ljudmediet med 5,5 miljoner konsumenter på radio och podcasts varje vecka. Jag är stolt över vad jag och mina medarbetare åstadkommit under de här åren, då vi kontinuerligt lanserat nya attraktiva radio- och podcastprodukter. De har bidragit till att Bauer aldrig varit större än idag. Så jag lämnar en väldigt stabil organisation bakom mig när jag nu slutar” fortsätter Håkan Morland.

Håkan Morland blir den tredje chefen på kort tid som försvinner från Bauer Media. I januari blev det klart att VD-n Staffan Rosell lämnar Bauer i mars. I februari berättade sedan Rockklassikers programchef Sven Hallberg att han slutar i maj. Både Staffan Rosell och Sven Hallberg har jobbat 16 år inom bolaget.