Mitt i högsäsongen för däckförsäljning byter nu Nokian Tyres Sverige ut sin radioreklam. Tidigare har man uppmanat till resor och utforskande, men nu vill man, i ljuset av coronakrisen, få svenskarna att stanna hemma.

Nokian Tyres har sedan en tid tillbaka arbetat med kommunikationskonceptet Det är en vacker resa. Kommunikationen har inspirerat till resor genom att bland annat uppmana kunder att dela med sig av sina egna rutter och resmål. Men på grund av coronakrisen har Nokian Tyres Sverige valt att byta ut de radioreklamer som för tillfället förmedlar det rese-uppmuntrande budskapet.

– Säkerheten är i grund och botten nummer ett för Nokian Tyres. Och det här är det säkraste vi kan göra just nu, oavsett kommunikationskoncept, säger Helene Kohlström, Marketing Manager på Nokian Tyres Sverige.

I den nya 30 sekunder långa radioreklamen uppmanas lyssnaren att stanna hemma istället för att resa, allt enligt Folkhälsomyndighetens rekommendation.

– Det är knappast ett revolutionerande budskap i dessa tider. Men det är ett sätt att lyfta oron vi alla känner på ett sätt som är relevant för Nokian Tyres Sverige och samtidigt göra konkret nytta, säger Johan Javelius, Kreatör på Nokian Tyres Sveriges svenska kommunikationsbyrå Svensson.

När det gamla kommunikationskonceptet för radioreklam kommer tillbaka eller om det blir mer ändringar framöver vet inte Helene Kohlström i dagsläget.

– Jag är stolt över den kommunikation vi gjort hittills och hoppas att vi får möjlighet att återgå till den. Just nu tror jag det är viktigt att vi håller alla dörrar öppna för relevant agerande och kommunikation. Vi, precis som alla andra, vill göra det vi kan för att vi tillsammans ska kunna ta oss igenom det här på bästa sätt.