omedvetet producerar vi dagligen massor av bilder, enbart baserade på ett ljud. Medan ögonen endast registrerar när de är öppna och riktade mot budskapet är det svårt att stänga öronen.

När du hör något på radion startar processen i hjärnan inom några sekunder. När en reklamspot sänds i radio ser lyssnaren den produkt eller tjänst du pratar om utifrån sina egna preferenser. Den som gillar gul metallic på bilar ser en gul metallic bil när bilfirman sänder sin radioreklam. Den som gillar grillad kyckling ser det och den som gillar att tillaga en fryst kyckling ser en sådan när exempelvis Kronfågel berättar att i dag skall du äta kyckling till middag. Du och jag ser det vi vill se och chansen att vi handlar ökar när vi får måla vår egen bild av produkten.

Det finns både möjligheter och utmaningar med ljud. Hur låter egentligen förtroende, glädje, sorg eller förväntan? Hur påverkar tystnad varumärket?

Ett ljud säger mer än 1000 bilder.