Reklambyrån Hummingbirds och produktionsbolaget Swartling röstades fram till vinnare av Resumés pris Årets Radioreklam för en kampanj för A Non Smoking Generation.

Det vinnande bidraget ”30 sekunder” för A Non Smoking Generation är en spot på 30 sekunder, där man spelar på just själva längden. Samtidigt som uppläsaren räknar ned berättar han också nyktert om farorna med att röka.

Liksom de 30 sekunderna som räknas ned landar budskapet i att du som rökare får ett kortare liv än andra.

– Det är egentligen en enkel tanke när man tittar på formatet. Du har bara 30 sekunder på dig att få någon att inte börja röka. Har man tänkt den tanken skriver sig texten nästan av sig själv, sa David Alledal, copy på kampanjen om bidraget när det vann Månadens kampanj.

Årets Radioreklam delas årligen ut av tidningen Resumé på Radiogalan.
Det är alla vinnarna i månadens kampanj kategori radio, perioden
augusti 2011 – juli 2012, som sammanställs i en öppen slutomröstning
 på resume.se.