Radio och radioreklam talar till intellektet och upplevs inte lika påträngande som exempelvis tv. Snittlyssnaren hör på radio 2 timmar och 15 minuter per dag

1. Planering
Radioreklam i Sverige är ett typiskt komplementmedium som ofta används för att kostnadseffektivt förstärka eller förlänga en kampanj, där till exempel tv är huvudmediet. Dessutom är produktionskostnaderna för radioreklam förhållandevis låga. När radion används som huvudmedium handlar det i regel om utbudsinriktad reklam, kopplat till bilen som ett transportmedel. McDonald’s har till exempel använt radioreklam som huvudmedium för att locka bilisterna till deras vägrestauranger.

2. Målgruppsanalys
Radion är ett närvarande och tillgängligt medium under hela dygnet i alla åldersgrupper, inte minst när den står på i bakgrunden på många arbetsplatser. Den genomsnittliga dagliga lyssnartiden är 2 timmar och 15 minuter. De olika kommersiella radiostationerna är i praktiken musikaliskt skräddarsydda för att passa olika smaker i åldrarna 15–55 år. Lyssnarna är ofta väldigt lojala mot ”sin” station. Allt fler lyssnar också på radio via webben eller mobilen, både direkt och arkiv eller podcast. Även Spotify är i dag – om man hårdrar – i praktiken en radiostation där lyssnaren själv sätter samman stationens spellistor som andra lyssnare kan ”ratta in”.

3. Upphandling
Som annonsör ger radioreklam många möjligheter bland ett litet utbud av aktörer. SBS Radio och MTG Radio är i dag de två dominerande aktörerna på marknaden, med nära kopplingar till sina tv-bolag. Radion har även banat väg för tv-kanalernas lokala satsningar, där egna lokala säljorganisationer förpackar tv och radioreklam i ett gemensamt erbjudande, huvudmedium plus komplement. Det är också ”paketet” som de flesta mediebyråer förmedlar, man kryddar med radioreklam. Via de lokala säljorganisationerna finns också möjlighet för mindre annonsörer att ”skala upp” sina reklamsatsningar via radions lägre trösklar.

4. Vad köper man?
Den vanligaste är att man producerar radioreklam som exponeras med en viss frekvens under en kampanjtid. Utvecklingen är i mångt och mycket en spegelbild av tv:s utveckling där programfinansiering, sponsring och event blir allt vanligare.

5. Mix
Radio är ett medium som både förmår att skapa känslor och tala till intellektet, just på grund av hur hjärnan bearbetar ljudupplevelser. Därför upplevs heller inte radioreklam lika påträngande som till exempel tv-reklam. Ta till vara på radions unika funktion – oavsett om du använder tv eller print som huvudmedium. Tänk också på att radion i dag redan är en integrerad del av webben, på samma sätt som tv kommer att bli om något år. Den digitala utvecklingen knyter alla medieslag närmare varandra.

6. Utvärdering
TNS Sifo mäter radiolyssnandet i både public service och i de kommersiella kanalerna. Räckviddstalen i de olika målgrupperna är ”valutan” i branschen. När det gäller effekt måste man ta hänsyn till att radio sällan är huvudmedium, den ska alltså utvärderas som komplementmedium. Tumregeln är: radioreklam ger hälften av tv:s reklam­erinran till en sjättedel av priset.