I McDonald’s amerikanska radioreklam för McBites, påstods det att det var säkrare att äta snabbmatsrätten än att klappa en pitbullhund. Det skulle man inte ha gjort.

Trots att inslaget bara gick i ett par dagar, hann det ändå bli lyssnarstorm. Facebookgruppen ”Pit bulls against McDonald’s” fick mer än 8200 gillare inom ett par timmar, och på hundälskarsidan Ilovedogs.com säger man att ”Dra in radioreklamen är inte nog. Vi är trötta på att media attackerar våra hundar, drar in reklamen med ett whoops och sedan låtsas som ingenting.”

McDonald’s i USA gick senare ut med ett pressmeddelande: ”Recently we ran a local radio spot that was insensitive in its mention of pit bulls. Thank you to everyone who voiced their concerns. We apologize. We are pulling the ad, and we’ll do a better job next time. It’s never our intent to offend anyone with how we communicate news about McDonald’s.”
På länken nedan kan du själv höra hur radioreklamen lät innan den drogs in.

http://www.youtube.com/watch?v=NMbSXu90OMA&feature=youtu.be