Genom bl a radioreklam så radar SOS Barnbyar och reklambyrån Åkestam Holst upp I-landsproblem i nya kampanjen ”Visst blir man förbannad!” Detta för att påminna om att man snarare borde bli förbannad på att exempelvis spädbarn överges på gatorna i Kosovo. – Vi använder humor för att  komma åt det allvarliga i situationen och visa att SOS Barnbyar blir  förbannade, säger Jessica W Sandberg på SOS Barnbyar.

Det kanske egentligen inte gör så mycket att rulltrappan här hemma i Sverige står stilla, att någon har ett avvikande tempo på trottoaren eller att kön är lång i mataffären.
Kampanjen ”Visst blir man förbannad!” genomförs 13-23 juni genom guerillaaktiviteter i Stockholm, stortavlor samt radioreklam. Syftet är att samla in pengar till SOS Barnbyars spädbarnsboende i Kosovos huvudstad Pristina, där övergivna barn får ett provisoriskt hem.
Konceptet lyfter fram hur fattigdom och utbredd arbetslöshet i Kosovo leder till att spädbarn efter födelsen överges pågator och sjukhus. Kosovo är ett av Europas fattigaste länder där föräldrar många gånger inte kan förse sina barn, och sig själva, med basbehov såsom mat, ett hem och kärlek.